System lojalnościowy to wszystkim dobrze znana sytuacja „win-win”. Zwycięzcą jest zarówno klient, który gromadzi punkty, które później może wymienić na cenne nagrody, jak i firma, która zyskuje w ten sposób nowych nabywców i dba o utrzymanie się ich stałej bazy. W ten sposób można także zadbać o podwyższenie wartości średniego koszyka zakupowego. Klient, który stale obserwuje rosnącą liczbę punktów, chętniej zbiera kolejne. Dzięki temu w przyszłości może je zamienić na bardziej atrakcyjne dla niego nagrody.
Choć programy lojalnościowe dla firm wydają się przede wszystkim korzystne ze względów finansowych, to mają one również znaczenie marketingowe. Wywierają decydujący wpływ na rozpoznawalność i pozytywne skojarzenia z konkretną firmą. Zaangażowani klienci chętniej wracają, a także tworzą wśród swoich znajomych pozytywny jej obraz. Bez wątpienia jest zatem prawdą fakt, że korzyści są w tym przypadku obustronne. Zyskuje zarówno klient, jak i podmiot organizujący taki rodzaj marketingu zaangażowanego.
Programy lojalnościowe mają formę całoroczną – nie wpływają na nie sezonowe trendy. Specjaliści podkreślają jednak fakt, że święta są doskonałą okazją, aby wzmocnić relacje z klientem, wprowadzając opcję okolicznościowej premii punktowej. System ma również znaczenie, jeśli promuje oferty zakupu większej liczby produktów. W związku z tym programy lojalnościowe to okazja, aby zdobyć nowych, utrzymać stałych klientów, jak i wzmocnić wizerunek firmy.