Łożyska to mechanizmy, które znajdują zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. Żeby zobrazować ich powszechność, wystarczy powiedzieć, że umieszczane są wszędzie tam, gdzie występuje ruch oraz obciążenia. Bardzo często stanowią kluczowy element poprawnego działania urządzeń mechanicznych. Ich podstawowym zadaniem jest ułatwienie obracania jednego elementu względem drugiego. W praktyce najczęściej wykorzystywane są łożyska toczne, zbudowane z pierścienia zewnętrznego, wewnętrznego, koszyka, a także elementu tocznego. W zależności od kształtu elementu tocznego wyróżnić można łożyska kulkowe, wałeczkowe, igiełkowe, lub stożkowe.
Najbardziej popularne są mechanizmy kulkowe, które charakteryzują się dużą odpornością na uszkodzenia mechaniczne. Montowane są m.in. w rolkach, rowerach, samochodach, a także dużych maszynach. W przypadku konieczności przeniesienia większych obciążeń wykorzystuje się łożyska wałeczkowe. Mechanizmy stożkowe umieszcza się m.in. w walcarkach lub betoniarkach, czyli urządzeniach, w których działają siły osiowe i promieniowe.
Wśród powszechnie stosowanych mechanizmów na uwagę zasługują również łożyska ślizgowe. Od tocznych różnią się przede wszystkim budową. Ich charakterystyczną cechą jest brak ruchomych elementów pośredniczących, takich jak kulki, walce czy stożki. Tego rodzaju mechanizmy składają się jedynie z czopa i oraz panewki. W zależności od potrzeb wykorzystywane są łożyska ślizgowe powietrzne lub olejowe. Pierwsze z wymienionych umieszczane są w urządzeniach wymagających dużej precyzji, drugie stosowane są m.in. w samochodach.
Mechanizmy, w których następuje zestawienie dwóch łożysk, nazywane są łożyskami parowanymi. Tego rodzaju połączenia charakteryzują się prostą budową, a także zdolnością przenoszenia dużych obciążeń osiowych i promieniowych. Dzięki temu, że obciążenie rozkłada się na dwa mechanizmy, możliwe jest przenoszenie dużych momentów obrotowych. Ich popularność wynika także z trwałości oraz niskiej ceny.