Chlapacze są fabrycznie montowane w wielu pojazdach. Kupując samochód dostawczy, ciągnik, autobus lub inny duży pojazd, powinieneś spodziewać się, że jego koła wyposażone będą w solidne i wytrzymałe chlapacze. Odmiennie wygląda sytuacja w przypadku motocykli, naczep oraz samochodów osobowych. Chlapacze nie zawsze są w nich obecne, dlatego wielu kierowców sięga po te elementy z zamiarem ich samodzielnego montażu. Poniżej podpowiadamy jak tego dokonać szybko i sprawnie.
Wybierając chlapacze, należy pamiętać, że nie powinny być węższe niż szerokość opony. Niekiedy może to wymagać zmiany opon, lub też zakupu dwóch zestawów chlapaczy – dedykowanych do opon zimowych i letnich. Chlapacze powinny być też stosunkowo miękkie, dzięki czemu będą zatrzymywać nieczystości unoszone z podłoża, takie jak błoto, śnieg, wodę oraz kamienie. Zredukujesz tym samym zagrożenie wystąpienia usterek mechanicznych na skutek kontaktu z rozpędzonymi, twardymi obiektami.
Montaż chlapaczy może zostać przeprowadzony na kilka sposobów. Wszystko zależy od konstrukcji i typu pojazdu, rodzaju oraz stopnia twardości błotnika (bądź zderzaka), a także typu materiału, z którego chlapacz został wykonany. Chlapacze do naczepy, do pojazdów rolniczych, przemysłowych i budowlanych montuje się w dedykowanych do tego otworach mocujących.
Odmiennie wygląda montaż w naczepach jednoosiowych, holowanych na hak, a także w pojazdach osobowych. Często nie posiadają one dedykowanych do montażu otworów, które należy wykonać samodzielnie. Możesz w tym celu posłużyć się wiertarką lub nitownicą, a także wybrać odpowiednio wytrzymałe śruby, nakrętki i listwy. Należy dopasować ich rozmiar do potrzeb montażowych wybranej pary chlapaczy.