Biznes Rynek Finanse

Filtr cząstek stałych – dlaczego się zapycha?

W skład układu wydechowego samochodu wchodzi filtr cząstek stałych. Montuje się go w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi. Jego zadanie polega na oczyszczaniu spalin z popiołu oraz sadzy, a dokładniej mówiąc na redukcji emisji sadzy do środowiska. Samo urządzenie ma kształt puszki, która jest wyposażona w system kanalików, gdzie odkładają się drobinki zanieczyszczeń. Pod ich wpływem może dojść do zapchania filtrów dpf i wówczas jest potrzebne działanie, mające na celu jego oczyszczenie.

Jak oczyścić filtr we własnym zakresie?

Jakie symptomy pomagają zorientować się, że filtr jest zapchany? Przede wszystkim objawia się to spadkiem osiągów, niekontrolowanym zwiększeniem obrotów, czy zmianą pracy silnika i przejściem jego działania w stan awaryjny. Jak można to naprawić? W zasadzie proces ten przebiega w sposób samoistny. Wystarczy podgrzać filtr dpf do temperatury 600 stopni Celsjusza i jest po sprawie. Takie grzanie samochód osiąga, jadąc z właściwą prędkością na wysokich obrotach silnika, bez zmiany biegów. Kierując pojazdem w mieście, nie da się tego uzyskać. Ale na szybkich trasach nie ma z tym problemu.

Zapchany filtr – regeneracja czy wymiana? 

Jak często należy oczyszczać filtry dpf? Specjaliści z tej dziedziny zalecają przeprowadzać ten zabieg co kilka tysięcy kilometrów. Sytuacja wygląda inaczej, gdy już dojdzie do zapchania urządzenia. Wówczas trzeba poddać je regeneracji lub zdecydować się na jego wymianę. Oczywiście takie działanie to ostateczność. Przedtem warto spróbować oczyścić filtr w odpowiednim serwisie. Będzie się to wiązać z mniejszymi kosztami.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

trzynaście − pięć =