Skrzynia biegów, zwana również przekładnią lub zespołem kół zębatych, składa się z dwóch zestawów zazębiających się ze sobą kół zębatych: zestawu napędowego, który obraca koła, oraz zestawu napędzanego, który obraca wał korbowy silnika. W samochodach i motocyklach z ręczną skrzynią biegów, biegi są zmieniane ręcznie przez kierowcę za pomocą przycisków lub dźwigni na kierownicy. W samochodach z automatyczną skrzynią biegów, biegi są zmieniane automatycznie przez komputer w zależności od prędkości i przyspieszenia.
Rodzaje skrzyni biegów obejmują:
Kierowca wybiera żądane przełożenie, przesuwając dźwignię zmiany biegów przez różne jej położenia. Prędkość wyjściowa silnika jest zmieniana przez różne prędkości obrotowe wału bez momentu wejściowego z silnika. Jest to tzw. sprzęgło „ślizgowe”, ponieważ ślizga się ono podczas włączania i wyłączania każdego przełożenia.
Skrzynia biegów wykorzystuje płynne sprzęgło pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów, aby wyeliminować działanie sprzęgła, wykorzystując ciśnienie hydrauliczne do nadrobienia siły odśrodkowej na obracających się częściach (która w przeciwnym razie powodowałaby poślizg). Umożliwia to zastosowanie jednego sprzęgła dla wszystkich przełożeń zamiast wielu sprzęgieł dla każdego przełożenia.
Jeśli szukasz części do skrzyń biegów do samochodu, to koniecznie sprawdź witrynę internetową: https://b2b.rombor.com.pl/.